کد مطلب:293526 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

علی مرتضی میزان ایمان است


ایمان بمعنای ایقان است و یقین را مراتب و درجاتی است:

مرتبه اولی مقام علیم الیقین است. مرتبه ثانیه مقام عین الیقین است مرتبه ثالثه مقام حق الیقین است. مرتبه رابعه مقام برد الیقین است.

طریق وصول بعلم الیقین برهان و دلیل است.

طریق وصول بعین لیقین تزكیه و ارتفاع حجب است مطلقا.

طریق وصول بحق الیقین فناء و استهلاك در مفنی فیه است.

طریق وصول بمقام برد الیقین تمكین بعد التلوین و بقاء بعد الفناء است.

قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام (طوبی لمن بوشر ببردالیقین) از غرر و دُرَرِ آمدی

علی مرتضی علیه السلام خود واجد اعلی مرتبه این مراتب


اربعه بوده است امیر اهل ایمان و ایقان است كه فرموده (لو كشف الغطاء ما ازددت یقینا).

گر حجاب از میان بردارند- بر یقین اندكی نیفزاید).

علی مرتضی علیه السلام در مقام ایمان شهودی و عیانی بوده است.

آن علی مرتضی است كه میفرماید (انا لم اعبد ربا لم اره) یعنی خدا را تا نه بینم عبادت نمیكنم البته مرادش دیده ی حسی و چشم سر نیست بلكه دیده فُوآدِی و بچشم دل است لذا می فرماید:

(لم تره العیون بمشاهده الاعیان ولكن رائته القلوب بحقایق الایمان).

الحق هاتف عارف اصفهانی نیكو سروده است.


چشم دل باز كن كه جان بینی

آنچه نادیدنی است آن بینی


گر به اقلیم عشق روی آری

همه آفاق گلستان بینی


دل هر ذره را كه بشكافی

آفتابیش در میان بینی





هر چه داری اگر به عشق دهی

كافرم گر جوی زیان بینی


جان گدازی اگر به آتش عشق

عشق را كیمیای جان بینی


از مضیق جهات درگذری

وسعت ملك لامكان بینی


آنچه نشنیده گوشت آن شنوی

و آنچه نادیده چشمت آن بینی


تا بجائی رساندت كه یكی

از جهان و جهانیان بینی


با یكی عشق ورز از دل و جان

تا به عین الیقین عیان بینی


كه یكی هست و هیچ نیست جز او

وحده لا اله الا هو